Niezwykła galeria na wsiach województwa łódzkiego
Jest już ich 13, znajdują się na obszarze 5 gmin województwa łódzkiego. Aby je odwiedzić, należy przemierzyć kilkadziesiąt kilometrów. Wyznaczona przez fundację Tu Brzoza trasa to ponad 50 kilometrów estetycznej uczty. Folkowe przystanki są jedyną taką galerią sztuki w Polsce.
Województwo łódzkie bogate jest w niespotykane atrakcje. Na ciekawą wycieczkę szlakiem malarstwa z okresu Młodej Polski, a także słowiańskich wierzeń można wybrać się samochodem albo rowerem. Pierwszy folkowy przystanek powstał 2015 roku, a jej pomysłodawczynią jest mieszkanka powiatu poddębickiego Barbara Gortat, współzałożycielka fundacji Tu Brzoza. Pani Barbara postanowiła przeciwstawić się procesowi znikania z przestrzeni wiejskiej peerelowskiej architektury. Zauważyła, że kamienne, solidne przystanki są zastępowane blaszanymi obiektami. Tymczasem przystanki autobusowe często są jedyną wspólną i ogólnodostępną przestrzenią w niewielkiej wsi. Postanowiła, że nada tym obiektom drugie życie poprzez ich wyremontowanie i umieszczenie na nich galerii obrazów. W ten sposób powstała wyjątkowa kolekcja malarska, która rozpościera się w zachodniej części województwa łódzkiego pomiędzy Dalikowem a zbiornikiem Jeziorsko.
13 folkowych przystanków
Pierwsze przystanki powstały w Nowym Pudłówku, Pudłówku oraz Górze Bałdrzychowskiej. Na zreanimowanych malarsko wiatach pojawiły się reprodukcje obrazu Józefa Chełmońskiego „Babie lato” (Nowy Pudłówek, 2015 r.), „Folklor sieradzki” – obraz autorski Natalii Grala nawiązujący do folkloru sieradzkiego (Pudłówek, 2016 r.) oraz autorskie dzieło sanockiego artysty Sylwestra Stabryły nawiązującego do powieści Władysława Reymonta „Chłopi” (Góra Bałdrzychowskiej, 2017 r.). Tematem kolejnych czterech przystanków z 2018 roku były młodopolskie białogłowy. Cztery dzieła: „Wiosna”, „Ojczyzna”, „Żniwa” i „Panna Młoda” powstały w miejscowościach Feliksów, Anusin, Wólka i Busina. Na ścianach obiektów artyści namalowali reprodukcje prac trzech młodopolskich malarzy: Jacka Malczewskiego, Włodzimierza Przerwy-Tetmajera oraz Piotra Stachiewicza. Ostatnie sześć wiat odnowiono w 2020 roku w miejscowościach: Chropy, Sędów, Jeżew, Brudnów, Drużbin i Rudniki. Tym razem powstały na nich interpretacje dzieł Stanisława Witkiewicza, Juliana Fałata, Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Chełmońskiego i Tadeusza Makowskiego. Powstające obrazy nie są kopiami jeden do jednego znanych dzieł. Prace bazujące na głównych motywach oryginału wkomponowywane są w bryłę wiaty. Nie wszystkie obrazy w tej osobliwej galerii są reprodukcjami. Obok autorskiej pracy Natalii Grali i Sylwestra Stabryły, o których była mowa wcześniej, jest również współczesne dzieło artysty Marcina Jaszczaka zatytułowane „Rusałka Rudnicka” w Rudnikach. Na przystankach dodatkowo znajdziemy opisy malunków wraz ze wskazówkami, jak dotrzeć do pozostałych.
Świetna inicjatywa
Ta unikatowa w Polsce galeria na wiejskich przystankach PKS na długo pozostaje w pamięci. Dzięki pomysłowi fundacja Tu Brzoza obiekty te nie są zniszczone, pomazane i brudne. Minęło już ponad 5 lat, a żadna z odnowionych wiat nie została uszkodzona lub zdewastowana. Mieszkańcy dbają o to, aby utrzymywać je w takim stanie, jakim pozostawili je artyści. A nad wielkoformatowymi obrazami, galeriami jednego obrazu pracowali: Sylwester Stabryła, Natalia Grala, Marcin Jaszczak i Olga Pelipas. Fundacja, której celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju społeczeństwa polskiego, poprzez prowadzenia działalności społecznej, kulturalnej i artystycznej z pewnością może pochwalić się sukcesem, jaki odniosła ich inicjatywa.
Emilia Antosz
Zostaw komentarz