Autobus ulicami miasta mknie…
Zgierz może pochwalić się bogatą historią, której częścią jest rozwój i ewolucja komunikacji miejskiej. Od skromnych początków, gdy przewozy odbywały się z pomocą konnych powozów do współczesnej sieci autobusowej, zgierska komunikacja miejska przeszła długą drogę.
Początki zgierskiej komunikacji miejskiej sięgają lat 20. XIX wieku, gdy powstała pierwsza podmiejska linia omnibusowa obsługiwana przez konie. Była to wyjątkowa inicjatywa, która umożliwiła mieszkańcom Zgierza podróżowanie po okolicy i na dalsze dystanse w bardziej komfortowy sposób. Powozy te przypominały dyliżanse z westernów i filmów kostiumowych. Po samym mieście, ten kogo było na to stać, mógł dać „grosza” woźnicy i dotrzeć szybko dorożką w wybrane miejsce.
Wraz z nadejściem rewolucji przemysłowej i rosnącym zapotrzebowaniem na transport publiczny w Zgierzu pojawiły się tramwaje. W 1901 r. uruchomiono pierwszą linię Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych, która połączyła centrum miasta z Łodzią i pobliskimi osiedlami na trasie. Tramwaje były symbolem postępu i nowoczesności, zapewniały szybki i wygodny transport dla zgierskich mieszkańców. System tramwajowy stale się rozwijał, a w późniejszych latach powstała kolejna linia, najpierw parowa, a następnie elektryczna łącząca nas z północą i dalej prowadząca do Ozorkowa.
Autobus nie tylko podmiejski
Ta sama spółka w latach 30. XX w. obsługiwała również regionalne połączenia autobusowe. W zgierskim muzeum zachowały się fotografie autobusów linii Kutno – Zgierz przez Łęczycę i Ozorków. Co ciekawe, mało jest dokładnych informacji o tych połączeniach. Jednak należy zapamiętać, że był to początek zgierskiej komunikacji autobusowej.
Po 1945 r. linie PKS (państwowego przedsiębiorstwa) przechodzące przez nasze miasto intensywnie rozrastały się, by w końcu, w latach 60. XX wieku utworzyć dość gęstą siatkę. W samym mieście przybywało również przystanków PKS, co ułatwiało poruszanie się po szybko rozwijającym się Zgierzu. Jednak te linie, nawet uzupełnione o zakładowe osinobusy, nie były w stanie zapewnić dobrego skomunikowania osiedli mieszkaniowych coraz bardziej oddalonych od fabryk. Dlatego w zarządach największych zgierskich zakładów powstała idea sfinansowania pierwszych stałych miejskich linii autobusowych mających połączyć główne osiedla i zakłady pracy. Obsługą tych tras zajęło się MPK Łódź. Wtedy właśnie na zgierskich ulicach pojawiły się kultowe czerwone ogórki marki Jelcz należące do łódzkiego przewoźnika. Co starsi mieszkańcy pamiętają, że zgierskie linie MPK trafiły na mały ekran, a dokładnie do serialu „Daleko od szosy”. Zgierska komunikacja gra tam co prawda epizod, ale warto to docenić, bo serial jest dziś kultowy.
Zmiany, zmiany, zmiany
W latach 90. XX wieku nastąpił czas wielkich zmian dla Polski, co również miało odzwierciedlenie w zgierskiej komunikacji miejskiej. W roku 1993 od łódzkiego molocha transport po Zgierzu przejęła nowa miejska komórka Miejskie Usługi Komunikacyjne. Od tej pory zgierzanie w pełni zarządzali własnym transportem publicznym. W tym czasie powstał też alians miejsko-prywatny w ramach firmy Markab, która od lat 90. zapewniała miastu tabor, początkowo oparty o wysłużone Jelcze i Ikarusy. W tym czasie miejska komunikacja musiała rywalizować z licznymi prywatnymi liniami, które kursowały po mieście i do Łodzi. Był nawet czas, że na regionalnych połączeniach dochodziło do zaciętej walki o klienta, powiedzieć można, że rodem z torów wyścigowych. Kierowcy wyprzedzali się i zajeżdżali sobie drogę, by pierwsi dotrzeć na przystanek.
Współczesna zgierska komunikacja miejska opiera się głównie na autobusach. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Zgierzu zapewnia rozbudowaną sieć linii, które docierają do wszystkich ważnych miejsc w mieście i okolicach. Jednocześnie funkcjonują połączenia międzymiastowe umożliwiające podróżowanie pomiędzy Zgierzem a sąsiednimi miejscowościami w regionie – poza Łodzią, również do Strykowa czy Aleksandrowa.
W ostatnich latach zgierska komunikacja miejska przeszła znaczące zmiany, aby dostosować się do nowoczesnych potrzeb i oczekiwań mieszkańców. Wprowadzono nowoczesne autobusy o niższych emisjach, rozbudowano system biletów elektronicznych i ułatwiono korzystanie z komunikacji publicznej. A w najbliższym czasie zmieni się siatka połączeń, która ma być jeszcze lepiej dostosowana do aktualnych potrzeb pasażerów.
Maciej Rubacha
Zostaw komentarz